19 May 2013

kek karemel coklat moist

Assalam...

2,3 hari lepas kemain tekak ni nak makan kek..pas gugel dapo sifu2 ku...akhirnya kek coklat ni yg jadi pilihan...
tetapi,,bila dah siap tu hasilnya tak sesedap yg aku imejinkan...huwaaa...tak kena kat tokak akk ni ha..
takpe la,,aku masuk jelah dlm peti es tu...
malam tadi lapar aku p mkn sket...walllahhh,,aikk dah sedap plak ko kek..lantas aku tpikir petang tadi tak sedap mungkin sbb aku lps menibai semangkuk cendol n grg pisang..hahaa...

resepi aku ambik dari blog kak izahmuffin

KEK KAREMEL COKLAT MOIST (MLONG)
resepi:  Atulnona Abdullah dan Munira Baharum FB
sumber: MLong FB


BAHAN KARAMEL:

STEP 1:
2 sudu besar gula pasir dtabur dlm loyang

STEP 2:
buka api perlahan dan buat gula hangus atas dapur gas

STEP 3:
 
BHN B:
1/2 tin susu cair
70gm gula kastor
1/2 sudu kecil esen vanila
3 biji kuning telur
****kalau nk karamelnye tebal,tambahkan susu cair dan kuning telur

(saya guna resepi karemal dari ANNA QAWINA yg tebal)

1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis
1 sudu teh esen vanila
3 bj kuning telur
2 biji telur (putih & kuning)
**aku pun guna resepi ni

STEP 4:
kacau perlahan dan tapiskan ke dlm loyang gula hangus td

STEP 5:
bakar karamel secara steam bake pd suhu 180'c selama 15min


****sementara tu,siapkan BHN KEK CHOCOLATE MOIST

BHN A:
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula kastor
1 cawan minyak masak

CARA:
satukan semua bahan dlm periuk,kemudian gaul rata dan masak atas dapur gas dgn api perlahan sambil dkacau hgga sebati,dah sebati,padamkan api dan rehatkan sekejap

BHN B:
3/4cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
*semua bhn di atas di ayak

BHN C:
4 biji telur-pukul dgn whisk atau blend

CARA:
satukan BHN B dan BHN C ke dlm BHN A secara berselang seli dan gaul sebati dgn whisk atau senduk
tuangkan adunan ke dlm loyang karamel tadi
bakar secara steam bake pd suhu 180'c selama sejam atau hgga masak...bergantung kpd oven masing2...
dah masak,biar kek sejuk atau hgga kek meregang baru dterbalikkan kek
sedia dhidang
 

 
**kek ni aku kukus sepenuhnya..



 

Haku dan donia ku... Published @ 2014 by Ipietoon