15 July 2013

puding karamel tanpa telur

Assalamualaikum..

pencuci mulut semalam n kemarin..sekali buat terus utk 2hari..hehe..
sebenarnya tak abes..dapat 2 talam lebih..
byk kali dah buat tapi baru kali ni tergerak nak buh resepi sini...

resepi asal kat myresepi.






Bahan-bahan

Bahan A
- gula pasir 2 senduk (senduk nasi yang plastik tu je)
- sedikit air

Bahan B
- 1 paket serbuk agar-agar (10g) *serbuk
- 4 cawan air
- 2 1/2 senduk - aku kurangkan,buh 1 1/2 senduk je..

Bahan C
- 1 tin susu cair
- 2 sudu besar tepung kastard
- esen vanilla

Cara-cara membuat
1. Bahan A dijadikan keramel. Masak gula hingga cair dalam kuali panas sampai sedikit kuning, kemudian tuangkan sedikit air. Tuangkan karamel ke dalam loyang dan ketepikan.
2. Bahan C - campurkan kesemua bahan sehingga sebati
3. Bahan B - 1 paket serbuk agar-agar di masak dengan 4 cawan air hingga mendidih dan larut. Kemudian masukkan gula hingga larut.
4. Setelah bahan B siap, campurkan bahan C kedalam bahan B. Kacau hingga adunan sedikit pekat (dalam 5 minit)
5. Tuangkan adunan ke dalam loyang berisi karamel td.
6. Masukkan dalam peti sejuk untuk rasa yg lebih sedap


hari ni nak buat apa plak ehhh..blur aku...pagi2 lg dah menggugel apa menu berbuka..
air je yg aku xpyah pikir sbb bab air aku ikut si kakak..dia kan puasa,tanya la nak minum air apa berbuka nanti..
ok jugak la pilihan dia..air tebu,sirap,bandung..kalo satu macam je,,,ikut pilihan aku la :))

menu berbuka puasa semalam...


mee goreng..
si kakak request..

singgang ikan tenggiri..
merangkap lauk sahur juga..
cik abg fav..boleh dah nak jd org tganu celop katanya..hehe..
dulu rasa air paya kuah singgang aku..haha...

sambal belacan buh mangga muda..
alhamdulillah,,kenyang...paling penting tidak membazir..
 

Haku dan donia ku... Published @ 2014 by Ipietoon