01 October 2010

sudi2 kan lah....

pagi nih tgk blog aku ada iklan dah..wahh..sgt teruja..pestaim youuu!!!!!

jadi,,,,,,sgt lah berbesar hati kalo korang klik2 kat iklan aku ye..nnti aku dah kaya dgn iklan nuffnang aku blanja korang2 suma makan..muahahah!!!!!

sebenarnya lama dah aku dftr iklan nih tp aku tak bubuh pon coding tuh dlmn blog aku pasal.....ehh,,aku nak gi pasar la,,,nnti aku sambung cite tntang nuffnang nih...babaiii....

*updated story...

nuffnang ni pasal iklan kt blog kita (pada yg xtau lg..yg dah tau diam2 la..malu aku)
kalo skali klik tu dibayar 25sen sajok..tp xbleh suka2 nk klik tau..nnt jd fraud click..nuffnang bleh detect sape wat gituh!!!
aku pun xbrp paham sgt pasal nuffnang ni..aku tjumpa artikel best dr blog aizuddin.com
mintak izin ye kopipes...

Iklan kat nuffnang ni terbahagi kepada 2 jenis iaitu CPM @ Metered (mCPM) Campaigns dan CPC.
  • CPM

Kita akan dibayar mengikut jumlah visitor atau pelawat yang datang ke blog kita. Senang cerita, berapa banyak orang tengok iklan tu, earning bagi nuffnang kita akan meningkat.

Jadi kalau nak dapat earning menerusi jenis iklan ni. Rajin-rajinkan lah cari trafik. Mesti ada caranya yang betul. Seo? Tinggalkan komen kat blog? Join gengblogger? Semua tu boleh meningkatkan trafik kita. Jadi pilihlah jalan mana satu yang korang nak pilih.

  • CPC

Kita akan dibayar mengikut jumlah iklan tu diklik. Jenis iklan macam ni lah yang blogger-bloggerbaru duk gila ni.

Datang blogwalking kat blog orang pastu cari shoutbox, terus tinggal komen. Bukan nak baca entri dan komen. Sebab tu aku sorokkan shoutbox aku kat sidebar. hehe. Kalau aku pun akan cari shoutbox, tapi aku tengok dulu entri blog tu, agak-agak best, memang aku akan komen dulu sebelum klik pangkah. Bukan susah pun nak tinggal komen. Mana tau dengan sekotak komen, korang akan dapat trafik secara percuma kan?

  • Main klik-klik?

Kalau korang main klik-klik pun, miss nuffnang ni bukannya orang kurang bijak yang tak pergi sekolah. Diorang pun pergi sekolah jugak, silap-silap buat master lagi. hehe. Jadi diorang boleh detect, makhluk-makhluk yang buat fraud klik ni. So kesannya, kebarangkalian untuk korang dapat kempen kat blog korang akan menurun seperti menurunnya prestasi manchester united bila main tanpa wayne rooney. hoho.

  • Bila diorang dapat kesan?

Kalau diorang dah dapat kesan siapa yang buat perbuatan haram ni, diorang tak teragak-agak untuk suspend atau menggantung akaun nuffnang korang seperti yang diorang pernah buat sebelum ni. Jadi, jangan kerana ketamakkan korang, akaun dah kena suspend. Kalau korang lepas pun, duit tu boleh jadi darah daging. Bahaya kan? Seumur hidup dengan sumber rezeki dengan cara yang salah.

  • Nak klik jugak?

Kalau niat korang nak klik untuk nak ambil tau pasal iklan tu, memang dibenarkan pun. Bukannya tak boleh pun. Asalkan niat korang tu betul. Setiap benda yang kita lakukan memang berdasarkan niat kita. Jadi, betulkan dulu niat korang sebelum nak klik-klik iklan ni eh.

Kesimpulan...kalo nk buat sambilan ok la...yg penting niat asal masa kita buat blog kan..aku wat blog ni pun suka2 je..merapu hal2 sekeliling,,pasal hanak2,,,pasal family..pasal masak2...pasal agenda mesyuarat tingkap....erk..???

**aku xbubuh coding sblm ni pasal aku rasa semak blog je iklan2 nih..skrg aku tpikir,,letak je la..dpt jugek seposen dua kalo ada yg sudi klik kan..:)))

 

Haku dan donia ku... Published @ 2014 by Ipietoon