21 August 2010

^^11 ramadhan^^

salam 11 ramadhan..:))
setakat ni acik puasa penuh lg,,,masih lagi diberi peluang utk mengaut 'bonus' di bulan mulia nih..mata acik pon ok dah..virus mengantuk yg sungguh durjana itu sudah berlalu..aku pun tkejut,,peh mcanang dlm blog aku xterawih sbb tido,,trs ilang ngantuk aku..err..malu kut!!!...hehe...

tadi aku buka pose sorang2 jek..mr wu keje malam..pukul 3 mula masuk dapur siap2 bhn nk masak..kul 4 je mula keletang keletung masak..bulan pose ni mr wu keje awl sejam dr biasa..tadi aku msk simple je..sayur lemak labu,sambal telur rebus,ikan jaket bakar,,kicap pedas..
ikan jaket tu aku beli 2ekor je..besar2..bg mr wu bwk sekor..dia bleh tanya plak..sekor je ke??? yelah,,aku sekor.dah tu dia ckp nnt takkan kwn2 dia pandang aje..haitt!!!!..takkan nk msk utk satu shift kut..baik aku sign kontrak katering je gitu...dah aku jwb..bg la sorang sket,,sapa xrasa ikan tu bg rasa kicap pedas tu..tak pon abg duk jauh2 sket..makan sorang2...kih3..
macam la haku masak sedap sangat

semalam aku buat pai epal..ekceli penah dah buat sblm nih..guna resepi lain..yg ni pestaim cuba..rasa yg nih lg sedap..aku je yg suka kuih2 camni..anak2 kurang,,mr wu pun kurang..alhamdulillah...hehehe...

nih resepi..kut2 ada yg nk try..
resepi skodeng dari blog kak hana japan

Bahan2 utk pastri

13/4 caw tepung gandum
125 gm cold butter ( u can mix 80mg butter+45mg shortening)
50 gm castor sugar
secubit garam
2-3 sudubesar air sejuk/ais

Bahan2 untuk filling

4 biji epal hijau-dikupas kulit & potong dadu kecil
100 gm gula perang
2 sudubesar butter
1 suduteh cinnamon powder*dah hbs,,gigih aku kikis dr batang kayu manis tu..haha...
1/2 suduteh serbuk pala - tk ltk*haku pon xletak
1 biji lemon-ambil jus & parutan kulitnye sekali*stok lemon tarak,haku buh je limau kasturi..
3-4 sudubesar almond kisar (can also use hazelnut)*xltk
secubit garam

Cara-cara

Pastri
ayak tepung,garam then tambah butter serta garam dan gaulkan menggunakan hujung jari(atau pastry cutter) sehingga jadi spt serbuk roti. *haku xayak pon..pemalassss.....
masukkan air sedikit demi sedikit dan gaul sebati hingga membentuk doh. wrap dgn plastic dan sejukkan dlm petiais selama 20 minit.
kemudian bahagi dua doh dan satu bahagian bolehla dibentukkan kedalam acuan tart. cucuk2 kan dasar pastri dan isikan filling keatasnye sebelum ditutup atasnya dgn sebahagian doh lagi.
cucuk2kan juga permukaan doh dgn garpu dan hias ikut suka. sapukan kuning telur keatas nya dan bakar dalam oven yg telah dipanaskan @ 180c selama 30-40 minit.

Filling
panaskan butter then masukkan apple, gula perang dan masak hingga epal agak lembut. kemudian masukkan jus beserta parutan kulit lemon, cinnamon & nutmeg powder,garam dan almond kisar..masak lagi hingga pekat..

jemput makan....
 

Haku dan donia ku... Published @ 2014 by Ipietoon