08 November 2009

pagi ahad nan lazat!!!..

hehee..mesti korang pelik tgk tajuk ni kan...sengihnampakgigisengihnampakgigi..hari ni pagi2 lagi aku dah mbaking..lama tul tak mbaking..pagi nih pojek aku ciskek..dari malam tadi lg aku trasa nak mkn tapi di pospon kan sbb nak tgk piala malaysia..nasib baik bbaloi aku tgk..kalo kalah aku maki2 jee..dah la xpat makan ciskek..jelirjelirjelir..adat la kan..menang dipuji,kalah dikeji...kalo kalah diberi semangat ok la gak kan..sapa la yg cipta bidalan ni kan..fikirfikir...
berbalik pada tajuk..ciskek yang ni pestime aku wat..lain sket..xde base..sape2 yang suka mkn ciskek tu leh la cuba..senang ajo..jom tgk resepi...resepi dari Alma@myresepi...n diberi penerangan oleh aku..capo2 yang lombap bona blur nak buat tu harap2 tak lagi la..

cotton soft japanese ciskek

Bahan A
250g cream cheese
50g bater (kalo bajet murah buh majerin bleh gak...)
100ml susu segar

cairkan sume bahan ni n sejukkan...double boil ok..

Bahan B
140g gula
6 bijik telo putih
3/4 sudu kecik jus lemon

pukul putih telo dgn jus lemon sampai berbuih..pehtu masuk gula..pukul lg sampai bertanduk.(soft peak)..yg ni aku xpaham memula.btanduk???pueh aku nk imajin kan..kalo buat akan tau la..pukul sampai xjatuh adunan tu..sonang ckp..kalo ditelangkup an bokeh tu,xjatuh la adunan tu...sengihnampakgigisengihnampakgigisengihnampakgigi...
pastikan sebelum buat tu..mixer tu bersih,kering..xleh ada air/minyak sket pun..kalo tak..jonuh la nk tunggu btanduk tu..xjadi nye de...putih telo tu xleh tcampur sket pun dgn kuning telo tu tauu..

Bahan C
60g tepung superfine
20g tepung jagung
6 bijik kuning telo
1/4 sudu kecik garam
1 sudu besar jus lemon

yang ni campur an dgn bahan A yg dah sejuk tadi..gaul guna senduk aje...gaul btl2..jgn ado bintil...kalo bbintil kek xlawa.pehtu campur dgn bahan B tadi...gaul sebati.
bubuh dlm tin kek yg dah siap buh kertas baking dalam eh..
bakar la dlm sejam..guna kaedah au bain-marie..tin tadi buh dalam tin yang lg besar n buh air panas dlm tu..suhu 160...err..tapi agak2 la..kalo oven tu kecik kurang kan la sket..jadik kek rontung nanti..sengihnampakgigisengihnampakgigi..






ni la rupa ciskek aku..cam biasa..aku sentiasa fail bab2 mdeco ni..raso eh mmg mabless!!!..kek ni kalo kat pasaran 60henggit sbjk..siap deco cantik2..bukan deco hampeh cam aku!!!malumalu...
suka tul ati aku bila my girls suka kek ni..tmasuk Mr wu..n termasuk aku...sengihnampakgigisengihnampakgigisengihnampakgigi..aku makan je 2,3 slice dah..sedap laa...EHH!!! bukan ke aku diet skrg nih..alamak!!!...camna nih!!!..ya Tuhan..adusadusadus....
 

Haku dan donia ku... Published @ 2014 by Ipietoon